26 de Novembre de 2020
La identitat personal és la consciència de com ens percebem. Posseeix la qualitat del que és propi i únic, que ens permet diferenciar-nos dels altres
ÉS EL RESULTAT D'UNA COMPARACIÓ ...
Ricoeur (1991) va exposar el concepte d'identitat narrativa com resolució a el concepte d'identitat personal. Una síntesi d'elements heterogenis que col·laboren a la construcció de la trama.
Els esdeveniments signifiquen molt més del que passa i contribueixen a el desenvolupament del relat: Al seu començament, al seu desenllaç i al seu final.
A construir una història amb sentit (Ricoeur, 1984; 2006). A mantenir el sentit del "si mateix". Una estratègia que travessa el cicle vital i s'enceta en la infància.
Els esdeveniments traumàtics impossibles d'integrar a un nivell emocional i cognitiu interrompen el principi d'unicitat que necessita la identitat perquè la trama sigui coherent i el sentit del “si mateix” més valuós.
L'IMPACTE DEL TRAUMA REFLECTEIX A LA IDENTITAT PERSONAL ...
Hi han moltes definicions sobre el que és i no el trauma la qual cosa ens endú a buscar la simplificació, tot i que si existeix l'acord que el trauma és un impacte que irromp en la vida d'una persona i no pot gestionar.
És important considerar els elements que permeten elaborar una classificació dels diferents tipus de trauma per poder organitzar la intervenció.
En aquest escrit es fa referència a “esdeveniments traumàtics subtils”, de vegades invisibles que tenen la seva aparició en la primera etapa de la vida, des del naixement.
Perquè l'exposició reiterada a la manca de resposta a les necessitats i demandes d'un nen / a per part dels cuidadors principals, també és una experiència de trauma que conforma l'anomenat trauma subtil i interromp el desenvolupament normalitzat.
LES CONSEQÜÈNCIES EN L’ADULTESA PODEN SER DRAMÀTIQUES ...
Inunda l'organisme d'una falta de seguretat per a l'afrontament de la vida, des del naixement i es manté en l'adultesa afectant el “sentit de la identitat personal”: La memòria autobiogràfica, l'auto-representació, experiències personals.
Las persones es viuen en maneres de ser diferents, passant del que és funcional al que no ho és. Esquemes i estils d'afrontament alternatius i que s'activen temporalment.
Sovint breguen amb els símptomes de la depressió, l'ansietat i una tendència a l'aïllament conseqüència de les dificultats relacionals.
LES TASQUES CLÍNIQUES ...
Requereixen de el desenvolupament d'accions relacionades amb la consecució de la integració, mitjançant la reparació, acceptació i reconstrucció de la identitat. Una narrativa autobiogràfica que deixi de ser reviscuda com si es tractés d'experiències actuals, per a ser recordades com capítols de la pròpia autobiografia (Janet, 1928).
Mitjançant unes metes terapèutiques que ajudin a estabilitzar el món intern “equilibri emocional” mitjançant el processament.
La reestructuració de la identitat en favor d'un sentit del “si mateix”més coherent, estable
i valuós Horowitz (2003).
Bregar amb la resistència a la integració és un objectiu molt important en la intervenció. Requereix acceptar les experiències adverses, algunes d'elles protegides per la dissociació que es mantenen latent a través dels símptomes somàtics.
Encara que no existeix una definició consensuada d'integració, si disposem d'alguns indicadors que ho evidencien perquè les persones comencen a desenvolupar un sentit de si mateixa. A identificar els seus patrons no funcionals i a regular la intensitat de les seves emocions.
Recompondre el món intern és la gran tasca. Mitjançant el desenvolupament d'una estructura interna més flexible i disposada a revelar les regles ocultes, per a la construcció d'una nova narració i re-significació del JO.
Donar temps i espai en el aquí i el ara representa la transformació.
9 de Juliol de 2022
DESCOBRINT L'ESTRUCTURA QUE HI HA SOTA LA TRAMA DEL MALESTAR
Juli Garreta, 3, entresòl, 17002 Girona | 972 093 304 | 665 84 76 55 | evoca.cs@gmail.com